Czym są konfiguratory w przypadku indywidualnych platform sklepów internetowych?

Ostatni artykuł z naszego cyklu. W czwartym materiale skupimy się na personalizacji. Opowiemy Wam na czym ona polega, w jaki sposób może wesprzeć działania e-commerce, a także przedstawimy Wam kilka jej przykładów – zarówno tych ze świata, jak i z „naszego podwórka”. Enjoy! :-)


Personalizacja to trend w sprzedaży w różnych branżach. To moda, która bazuje na pragnieniu wyróżnienia się, posiadania wyjątkowego produktu zaprojektowanego tylko dla nas, lub wręcz przez nas samych. Po personalizację sięgają najwięksi gracze na rynku, m.in.: Coca-Cola, Nutella czy Nike, a także rosnące biznesy. Wiemy coś o tym 😊

GIGANCI NA RYNKU

Coca – Cola

Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podziel-sie-radoscia-polskie-imiona-i-ksywki-na-opakowaniach-coca-coli-wideo
Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podziel-sie-radoscia-polskie-imiona-i-ksywki-na-opakowaniach-coca-coli-wideo

Coca-Cola przeprowadziła kampanię „Podziel się radością”, w ramach której na etykietach butelek oraz na puszkach, zamiast nazwy marki pojawiły się najpopularniejsze polskie imiona, pseudonimy oraz zwroty wyrażające uczucia, np. “Kocham Cię”, “Przepraszam”, “Dziękuję”, itp. Celem kampanii było umożliwienie konsumentom przekazania za pośrednictwem butelki z popularną Colą pozytywnych emocji, które zbliżają ludzi. Znacznie wyższa cena napoju nie była żadną przeszkodą dla konsumentów, wręcz przeciwnie – ludzie kupowali je z przyjemnością. Tego typu kampanie to świetny zabieg marketingowo-sprzedażowy – z jednej strony akcja buduje pozytywne skojarzenia z marką, ociepla jej wizerunek, a z drugiej strony producent podwyższa cenę i zarabia więcej, gdyż w tym przypadku wyprodukowanie opakowań z personalizowanymi napisami nie wpływa znacząco na koszt produkcji.

Nutella

Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twoja-nutella-imiona-na-etykietach-promuja-nutelle-wideo
Źródło: http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/twoja-nutella-imiona-na-etykietach-promuja-nutelle-wideo

Na ten sam krok co Coca-Cola zdecydowała się także Nutella i przeprowadziła kampanię „Twoja Nutella”, w ramach której, dzięki kodom umieszczonym na opakowaniach Nutelli, można było zamawiać na stronie twojanutella.pl spersonalizowane etykiety, tj. z imieniem lub dowolnym słowem, i podarować tak wyjątkowy słoik Nutelli jako prezent. Akcja genialna w swojej prostocie, bo przy stosunkowo niskich nakładach finansowych marka ociepla swój wizerunek, buduje jeszcze większą rozpoznawalność i niesamowicie się wyróżnia.

Nike

Źródło http://www.nike.com/pl/pl_pl/c/nikeid
Źródło http://www.nike.com/pl/pl_pl/c/nikeid

Personalizacja rozgościła się także na dobre w branży fashion. Nike wprowadził niedawno konfigurator butów. W tym przypadku mamy dużo wyższe koszty produkcji butów niż przy produkcji standardowej kolekcji, jednak tak duży rynkowy gracz wie, jak ważne jest ciągłe przywiązywanie Klienta do siebie, dostarczanie mu nowych emocji, budowanie pozytywnych skojarzeń i doświadczeń. Dodatkowo w przypadku Nike konfigurator butów może być doskonałym badaniem upodobań Klientów i skarbnicą pomysłów na przyszłe kolekcje.

BRANŻA PROMOCYJNA

Pyramidshop

Mamy w swoim portfolio duży sklep internetowy z branży promocyjnej http://pyramidshop.com/.

Jest to typowy przykład branży, w której wykorzystywane mogą być konfiguratory. Gadżety reklamowe tj. np. smycze, breloki, kubki, koszulki, długopisy to idealne miejsce do umieszczania logo swojej firmy, krótkich napisów czy zdjęć.

Dzięki wprowadzeniu konfiguratorów do obsługi zamówień w branży promocyjnej uzyskujemy:

  • przerzucenie odpowiedzialności za projekt na Klienta, tzn. za finalny wygląd produktu odpowiada Klient. Sprzedawca dostarcza narzędzie, które pozwala dokładnie wizualizować konfigurowany towar i to Klient decyduje, w którą stronę projekt pójdzie.
  • zmniejszenie kosztów komunikacji – konfigurator „odpowiada” na pytania Klienta o opcje dotyczące możliwości spersonalizowania produktu, o jego ostateczny wygląd (wizualizacja 3D), o cenę. Klient widzi to wszystko zanim naciśnie przycisk „Kup teraz”, jest świadomy jaki produkt zamawia.
  • automatyzacja procesu – zamówienia składane on-line od razu wpadają do systemu i drogę do taśmy produkcyjnej przechodzi znacznie szybciej. Dzieje się to automatycznie, z pominięciem kilku kroków po stronie Działu Obsługi Klienta. Automatyzacja procesu pozwala także uniknąć wielu błędów, które po drodze mogą się pojawiać i najczęściej są zwykłymi ludzkimi pomyłkami.

Chocotelegramy, Choc&Play

Inny bardzo ciekawy przykład naszego wdrożenia konfiguratorów to Chocotelegramy http://czekoladowytelegram.pl/do/choco/chocotelegramConfigurator oraz gadżety czekoladowe Choc&Play http://chocoplay.pl/do/item/chocPlayConfigurator dla firmy Chocolissimo. Umieściliśmy te czekoladowe konfguratory w branży promocyjnej, jednak tak naprawdę personalizowane czekoladki może zamówić każdy na każdą okazję, np. na Walentynki, Dzień Babci, Dzień Mamy, z okazji narodzin dziecka, czy w ramach przeprosin ważnej osoby. Czekoladki to zawsze doskonały prezent, niosący pozytywne emocje, a jeśli dodamy do tego jeszcze coś od siebie, coś osobistego i skierowanego do wybranej osoby, taki podarunek nabiera szczególnego znaczenia. Właśnie ten ładunek emocjonalny jest kluczem do sukcesu czekoladowych prezentów.

Rozwiązanie zrealizowane w ramach projektu Choc&Play zostało docenione w branży i zdobyło EKOMERSA 2016 za nowatorskie wykorzystanie technologii mobilnych http://klinikaecommerce.pl/przynano-ekomersy-2016/, https://ehandelmag.com/ekomersy-2016-sprawdz-kogo-wyroznilo-grono-ponad-100-jurorow,1750.

B2B

Konfiguratory w B2B to sposób na automatyzację sprzedaży i zmniejszanie kosztów. Pisaliśmy o tym w poprzednim artykule http://blog.best.net.pl/jak-wykorzystac-platforme-e-commerce-do-zmniejszania-kosztow/.

Tego typu systemy to rozwiązania nawet dla firmy, które sprzedają pozornie proste produkty, jak np. parapety. Dopiero po przyjrzeniu się tematowi bliżej widzimy, ile problemów może rodzić realizacja indywidualnego zamówienia na parapet. Jak się okazuje jest to produkt, który może mieć bardzo dużo wariantów, od rodzaju materiału począwszy, przez wymiary, po kształt, zagięcia i wykończenie. Zautomatyzowanie przyjmowania zamówień znacznie odciąża działy weryfikujące spływające zamówienia, dzięki czemu firma przestaje blokować swój rozwój, może skupić się na produkcji czy logistyce. Klient, który samodzielnie konfiguruje swój produkt od razu wie czy jest on na magazynie, jak będzie ostatecznie wyglądał, ile będzie kosztował i kiedy dotrze.  Dla producenta konfigurator może być także dodatkowym narzędziem, za pomocą którego przywiązuje on dystrybutorów do siebie. Daje im do ręki niezwykle użyteczne narzędzie, które pozwala wizualizować produkty, łatwiej z takim przekazem docierać do Klientów i w konsekwencji więcej sprzedawać. Jest to wartość dodana do układu Producent – Dystrybutor.


To już ostatni z artykułów w cyklu wywiadów dla Akademii eCommerce. Materiały dla nas nagrał eMarketing.pl, za co serdecznie dziękujemy!
Mamy nadzieję, że to nie koniec naszej współpracy i jeszcze kiedyś uda nam się wspólnie stworzyć coś fajnego :-)

Ilona