Optymalizacja kart produktów pod SEO – 10 najważniejszych rzeczy

Dla e-sprzedawcy SEO sklepu internetowego powinno być najistotniejszą kwestią w jego w działaniach zmierzających do zwiększenia ruchu na stronie, a tym samym sprzedaży!  Odpowiednie prace związane z SEO mają bowiem ogromny wpływ na to, jak sklep jest odbierany przez Google, a tym samym na jego widoczność w wynikach wyszukiwania. Zasada jest prosta – im widoczność sklepu jest większa tym większa ilość odwiedzin sklepu, a w następstwie większe zyski ze sprzedaży.

Zainspirowana marcowym Kongresem eHandlu w Warszawie postanowiłam przybliżyć 10 najważniejszych zasad związanych z optymalizacją kart produktowych, które zostały przedstawione podczas wydarzenia przez Katarzynę Baranowską z Artefakt.

1.Meta tagi

Czyli znaczniki meta w nagłówku, przy pomocy których ustalany jest tytuł strony, ale także deklarowane są: opis produktu oraz powiązane z nim słowa kluczowe. Właśnie te dane widzą przeglądarki oraz wyszukiwarki. Optymalizując warto pamiętać, by nie stosować powtórzeń!

2.Nagłówki H1, H2, H3…

Są to nagłówki zamieszczone w treści strony. Mówiąc prościej, można je określić jako: tytuł, śródtytuł, podtytuł i tak dalej. Numeracja oznacza ich ważność. I tak, analogicznie rzecz biorąc, najważniejszy jest nagłówek H1, następnie H2 i kolejne.

Pani Katarzyna zwróciła również uwagę na możliwość wplatania nagłówków niższego rzędu, w HTML-u, w taki sposób, by nie były widoczne dla czytającego, ale cenne dla Google :)

3.Treści na stronie

Unikalność to podstawa. Dodatkowo, dla porównywarek warto przygotowywać inne opisy niż te stosowane w sklepie (lub je po prostu skracać/przeredagowywać). W przypadku pełnego skopiowania ze sklepu do porównywarek, przestają być unikalne i sklep na tym traci. Nie stosując się do tych wytycznych tworzymy tzw. Duplicate Content, a wszyscy wiemy, że Google bardzo tego nie lubi.

4.Prezentacja informacji na karcie produktu

Tym co powinno się na niej obowiązkowo znaleźć to: opis produktu oraz opinie/recenzje (które także stanowią content).

Wskazówka: jeżeli masz w sklepie kilka tysięcy produktów i nie chciałbyś/chciałabyś duplikować treści, warto informacje powtarzające się na każdej karcie produktowej (np. warunki reklamacji, informacje o zwrocie lub warunki gwarancji) wrzucić na baner :)

5.Grafiki

Koniecznie musimy pamiętać o uzupełnieniu ALTów w HTML-u. Dzięki temu, nawet jeśli strona nie wyświetli się poprawnie użytkownik będzie wiedział, co było na zdjęciu, a tym samym się nie zniechęci. Nie muszę już chyba wspominać, że Google też bardzo lubi ALTy :) To o czym warto pamiętać to również to, by sprzedawany produkt pokazać w konkretnych już aranżacjach lub na modelu, w konkretnej stylizacji. W ten sposób Klient odruchowo zacznie sobie wyobrażać, jak dany produkt będzie prezentował się u niego, lub jak on sam będzie w nim wyglądał.

6.Nawigacja

Tzw. okruszkowa. Bardzo ważny element, dzięki któremu Klient może zorientować się, w którym miejscu w sklepie aktualnie się znajduje i swobodnie wrócić do dowolnej kategorii.

7.Linkowania wewnętrzne na karcie (np. koszty dostawy)

Należy pamiętać o anchor tekstach. Cóż to takiego? To opis linku widoczny dla Klienta, zawarty między specjalnymi znacznikami <a> oraz </ a>. Jeśli chcemy np. podlinkować na karcie produktu do kosztów dostawy dodajemy na niej treść (przykładowa :)): “Wysyłka produktu zgodna z kosztami dostawy sklepu”. Wtedy też słowa „kosztami dostawy” linkujemy do podstrony z kosztami wysyłki tak, by Klient wiedział do czego go przeniesie link, w który klika. W takim przypadku anchor tekstem będą słowa “koszty dostawy” (a dokładniej: <a> koszty dostawy </ a>) :)

8.URL

Musi być “przyjazny”. Innymi słowy pozbawiony znaków specjalnych, zawierający słowa kluczowe. Jeśli mamy nazwy składające się z kilku słów – należy je oddzielić w adresie myślnikami. Jeśli nie mamy zbyt wielopoziomowego lub wielowyrazowego drzewa kategorii, również warto zamieścić zamieścić ścieżkę dojścia do produktu w adresie.

9.Responsywność

Strona musi dopasowywać się do ekranu. W obecnych czasach, gdy coraz więcej Klientów e-sklepów korzysta z wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych (smartfony, tablety, etc.) RWD jest niezbędne.

10.Mikroformaty

To proste, otwarte formaty stworzone na podstawie istniejących i powszechnie stosowanych norm. Przy ich pomocy można implementować dane w wymowny sposób np. w plikach HTML. Mikroformaty występują w atrybutach: class, rel oraz rev. Z pewnością zadasz sobie pytanie, jaki jest ich cel. To właśnie one nadają wszelkim danym bardziej znaczące informacje, w taki sposób który zostanie zrozumiany zarówno przez człowieka, jak i przez maszynę.

Mikroformaty to są np. pomarańczowe gwiazdeczki, widoczne w wynikach wyszukiwania. Są one generowane najczęściej na podstawie opinii użytkowników. Dodając je do swojej strony/sklepu możemy się łatwo wyróżnić na tle konkurencji. A przecież o to nam chodzi!

Proste, prawda? :) Zatem nie pozostaje Ci nic innego, jak zoptymalizować swój e-sklep i czerpać z niego jeszcze wyższe zyski. Powodzenia!

Ilona