Zostań Mistrzem Social Media – kilka porad

Social Media – teoretycznie zna je każdy. W praktyce niestety różnie to  bywa. Aktualnie media społecznościowe zawładnęły zarówno naszym życiem prywatnym, jak i sprawami zawodowymi, biznesem. To właśnie one skupiają liczną grupę klientów wielu firm. Dlatego też chcąc rozpocząć swoje działania na polu Social Media firma powinna przede wszystkim odpowiednio dobrać kanały, w których chce się komunikować. Ważne jest także to, by prowadzone działania charakterem odpowiadały branży, w której funkcjonuje.

Pokrótce omówimy główne kanały Social Media, ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak rozpocząć w nich działania:

TWITTER:

Twitter jest kanałem komunikacji, który bazuje głównie na powiązaniach. Na początku swe działania warto skoncentrować na komentowaniu i share’owaniu wpisów innych. Dzięki temu zbudujemy swoją sieć kontaktów. Z czasem, gdy już rozbudujemy ją w znacznym stopniu i będziemy mieć dużo obserwujących – można rozpocząć publikowanie własnych treści.

Głównymi odbiorcami treści publikowanych na Twitterze i jego najliczniejszymi użytkownikami są nastolatkowie oraz osoby z branży powiązanej w różny sposób z IT.

INSTAGRAM:

Tutaj warto mieć jakiś pomysł na działania. Bez tego nasze działania na Instagramie prawie na pewno okażą się klapa. Z racji tego, iż Instagram jest kanałem, który w głównej mierze bazuje na grafikach, zdjęciach – warto pomyśleć o czymś, co nas wyróżni, czymś dedykowanym pod Instagram i naszą działalność. Jednym z takich pomysłów są na przykład krótkie komiksy tworzone przez firmę Komputronik, dedykowane właśnie Instagramowi. Podczas działań w tym kanale Social Media warto pamiętać o jednym – nie można bać się wybijać ‚na plecach’ innych. Co to znaczy? Na przykład wyżej wspomniane komiksy z czasem na swoim profilu chciał publikować instagramowy gigant – Suchar Codzienny. Był to bardzo dobry początek do tego, by o firmie Komputronik oraz o ich nietypowych działaniach dowiedziała się liczniejsza grupa odbiorców. Głównym użytkownikiem Instagrama jest młodzież, ale warto wspomnieć, iż jest to medium starsze niż na przykład SnapChat.

WYKOP:

To medium wydaje się być ‘najgroźniejsze’ dla firm. Głównie ze względu na działających tam hejterów. Wiele firm próbowało już swoich sił na Wykopie, jednak znaczna ich część niestety poległa. W społeczności tej działają tzw. „Mirki”, którzy wszystko i wszystkich negują. Dlatego też żeby uniknąć firmowego falstartu na Wykopie, swoje działania warto rozpocząć – podobnie jak na Twitterze – od obserwowania, wykopywania, komentowania – a dopiero gdy zyskamy szacunek Mirków, możemy zacząć publikować coś samemu :)

FACEBOOK:

Przed rozpoczęciem działań na Facebooku, warto choć pobieżnie poznać zasady, zgodnie z którymi działa jego algorytm. Cała prawda o nim jest pilnie strzeżona przez zespół Facebooka, jednak jesteśmy w stanie poznać jego główną zasadę. Jeżeli ktoś lajkuje, komentuje lub udostępnia nasze posty, wtedy też nasze kolejne posty wyświetlają się na jego tablicy. Można powiedzieć, że algorytm ‘odsiewa’ treści, którymi użytkownik wcześniej się nie interesował i wyświetla mu tylko treści z fanpage’y, z którymi wcześniej wchodził w interakcję. Dlatego też warto ‚nadmuchać’ interakcję na Facebooku i  czasami publikować coś odbiegającego od naszej działalności (np. śmiesznego kota :)), tak by generowało to lajki, komentarze, etc. Jedyne o czym warto pamiętać to, by zabawny post nie odbiegał zbytnio od działalności firmy (np. zakład pogrzebowy i zdjęcie z karnawału).

Co pomniejsza zasięg postów na Facebooku?

– linki np. do artykułów. Jeżeli nie publikujemy postu stricte sprzedażowego, to link warto dać w komentarzu do postu,

– udostępnianie postów z innych fanpage’y – lepiej przekopiować treść i udostępnić na swoim fanpage, podpisując skąd wzięliśmy treść (np. taka i taka firma napisała o nas….),

– oznaczanie przez znacznik @……

– filmy z YouTube – lepsze są filmy Facebooka.

Co podnosi zasięg postów na Facebooku?

– filmy Facebook’a,

– grafiki (ważne, by tekst na grafikach reklamowych nie stanowił więcej niż 20% całości),

– systematyczność publikowania, ale także i umiar – maksymalnie. 3 posty w tygodniu,

– „podbicia” – czyli np. jak ktoś udostępnia nasz post.

Jak prowadzić reklamę na Facebooku – etapy działań:

Krok 1: Dobranie grupę docelowej.

Krok 2: Stworzenie kilku kampanii.

Krok 3: Porównanie efektów.

Krok 4: Wybór optymalnych rozwiązań.

Krytyka w Social Media

Najtrudniejszym zadaniem, przed którym firma staje podczas swoich działań na Facebooku (ale także i w innych Social Mediach) jest krytyka. Tym o czym należy pamiętać, przy tego typu zdarzeniach jest zachowanie spokoju i odpowiednia reakcja. Najgorszym co możemy zrobić jest całkowity brak reakcji na krytykę, lub co gorsza usuwanie negatywnych komentarzy z profilu firmowego.

JAK REAGOWAĆ NA KRYTYKĘ?

Oto etapy postępowania:

1) Monitoring

2) Zapoznanie się z problemem

3) Wyjaśnienie problemu

4) Przeprosiny/naprawa błędu

5) Zadośćuczynienie

 

Życzymy powodzenia i wielu sukcesów na polu Social Media :)

Ilona

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *